ישראל היא מדינה חמה וככזו רוב תושבי המדינה מעדיפים לרכוש דוד שמש ולקצץ בהוצאות בחשמל. במאמר זה נסביר מהו דוד השמש, נגולל מעט אודות ההיסטוריה שלו במדינתנו ונמנה את יתרונותיו. הבה נתחיל..

דוד שמש – על מה מדובר?

נכון להיום יש שני סוגים עיקריים של דודים. האחד הוא דוד שמש ואילו השני הוא דוד חשמלי. דוד השמש הוא הפופולארי ביותר בישראל וזאת משום שישראל היא מדינה חמה בה ניתן להשתמש באנרגיית השמש ברוב חודשי השנה. בשורה התחתונה דוד השמש הוא דוד המספק מים חמים כתוצאה משימוש באנרגיה הסולארית של השמש לחימום המים.

קצת היסטוריה רבותיי

בישראל, השימוש בדודי שמש החל עוד בשנות החמישים ובתחילת שנות השישים דודי השמש היו כבר נחלתם של אלו בעלי היכולת הכלכלית והיוו סמל סטאטוס. למרות כל זאת, ממשלת ישראל בחרה לא לעודד קנייה של דודים מסוג זה ושימוש בהם. בנוסף, חברת החשמל שהעניקה הנחה משמעותית לאנשים שהשתמשו בדודי חשמל החליטה לא להעניק הטבה זו לבעלי דודי השמש בישראל והיו גם חברות שהתנגדו לשימוש בדודים אלו וזאת משום הטענה שהדודים מכערים את  הסביבה העירונית. בנוסף לכל אלו מחקר שנעשה בשנות השבעים מצא שהשימוש בדוד השמש יקר מהשימוש בדודי החשמל. כל אלו הובילו לתחזית קודרת לגבי הייצור והשימוש בדודי שמש, אך בעקבות משבר האנרגיה של שנת 76′ חל מהפך ומדינת ישראל חוקקה חוק שבמסגרתו נקבע שחובה להתקין דוד המונע על ידי אנרגיה סולארית ברוב הדירות החדשות שנבנות בישראל. נכון לשנת 2016,  חלה ירידה משמעותית בשימוש ובהתקנה של דודי השמש וזאת משום בנייה מאסיבית של בניינים גבוהים במדינה.

דודי שמש – חשוב לדעת

  • רישיון – בהתאם לחוק התקנה של דוד שמש על גג הבית מחייב רישיון. רוב האנשים אינם יודעים זאת ולכן רובם רוכשים דוד שמש ושוכרים את שירותיו של מתקין ותקופת זמן לאחר מכן הם מופתעים לגבי הקנס אותו הם קיבלו בדואר.
  • חובה – משנות השמונים חובה להתקין בבנייני מגורים חדשים במדינת ישראל דודי שמש. דבר זה אינו כולל בניינים להם יש יותר מתשע קומות. בנוסף, משום הצמיחה במספר בנייני המגורים שעולים על תשע קומותב משנת 2011 מנסים להעביר בכנסת הצעת חוק שמורה על התקנה של מערכת סולארית למטרת חימום בכל הבניינים החדשים בישראל וזאת ללא שום מגבלת גובה, אך הצעה זו עדיין עומדת בעינה.
  • יצרנים – בישראל קיימים כעשרה יצרני דודי שמש אותם אישר מכון התקנים הישראלי.
  • שעון שבת לדוד – משום שחל איסור על חימום מים אקטיבי בשבת רוב שומרי המצוות מעדיפים להשתמש בשעון שבת חכם לדוד. שעון חכם זה כדוגמת ה- SWITCHER מורכב ממתג מיוחד אותו מתקינים ומאפליקציה אותה מורידים (ללא עלות) לסמארטפון, אפליקציה שמאפשרת שליטה מלאה בפעולות הכיבוי וההדלקה של מתג הדוד מכל מקום ובכל יום בו מעוניינים.

לסיכום, נכון להיום רוב האנשים מחליטים לרכוש דוד שמש, דוד חשמלי ומתג חכם סוויצ’ר שמאפשר שליטה מכל מקום ובכל שעה בכיבוי והדלקת מתג הדוד. דבר שמבטיח להם התייעלות וחיסכון בהוצאות על חשמל. מעוניינים בפרטים נוספים? השאירו את פרטי ההתקשרות שלכם בטופס יצירת קשר באתר סוויצ’ר ואנו נחזור אליכם בהקדם.

 

קישורים נוספים: דוד שמש חכם, התקנת סוויצ’ר